داستان بازی بعد از ماجراهای فیلم سینمایی به همین نام که درسال ۲۰۰۹ و قبل از داستان Star Trek IntoDarkness –اتفاق می افتد . Kirk و Spock برای عملیات نجات به یک ایستگاه فضایی در حال تخریب می روند که متوجه می شوند ، Vulcan ها بعد از تخریب شدن سیاره خود به فکر ساخت New Vulcan هستند و برای انجام سریع تر این کار خود نیاز به تکنولوژی ای به نام Helios دارند که بعد ها ماجراهایی از پشت پرده Helios مشخص می شود. سازندگان در مصاحبه های خود تاکید کرده ان که طرفداران هیچ نگرانی ای من باب داستان بازی نداشته باشند ، چون داستان بازی یکی از نقاط قوت این عنوان است . این گفته سازندگان وقتی مصداق پیدا می کند که بدانید نویسنده این عنوان Marianne Krawczyk نویسنده داستان بازی هایی هم چون God of War و Shank است که سابقه گرفتن جایزه BAFTA را به خاطر داستان God of War II در کارنامه دارد و Alex Kurtzman و Roberto Orci (نویسندگان فیلم سینمایی Star Trek ) با او در این بازی همکاری می کنند .
سایه کهکشان
سبک گیم پلی بازی اکشن ماجرایی سوم شخص است که متکی بر سنگر گیری است . در ابتدای هر ماموریت می توان از بین Kirk و Spock یکی را به دلخواه انتخاب کنید که گیم پلی Kirk مانند تمام اکشن های سوم شخص دارای دوربین روی شانه است و این قسمت بعد از انتخاب Spock المان های مخفی کاری کمی را نیز به خود می بیند که این نوع گیم پلی می تواند ارزش تکرار بازی را بالا ببرد . این بخش از همکاری دو نفره Co-op نیز برخوردار است که فرد می تواند در بخشی تقریبا مشابه با Co-op بازی Dead Space 3 به همراه دوست خود بازی کند .
در تریلر های منتشر شده از گیم پلی بازی اولین نکته ای را که مشاهده می کنید شباهت بسیار زیاد این بازی با شاهکار Bioware ، Mass Effect است ( از سیستم سنگر گیری گرفته تا دوربین روی شانه و فضا سازی محیط بازی ) . سازندگان این بازی که سایه Mass Effect را روی عنوان خود دیده اند و بازی شان با آن مقایسه می شود اظهار کرده اند که :
“ما نمی خواهیم Mass Effect را تکرار کنیم ، ما یک RPG نمی سازیم و مقایسه این دو عنوان کاری اشتباه است . Mass Effect بازی بسیار خوبی است که اگر این بازی به چنین موفقیتی نمی رسید مطمئنا کمتر سازنده ای به سمت ساخت یک بازی علمی تخیلی میرفت .”
این در حالی است که سازندگان Mass Effect بارها اعلام کرده اند که برای ساخت بازی خود از سریال های Star Trek الهام گرفته اند .
فضای بی روح
موتور گرافیکی بازی Evolution Engine است که امتحان خودش را در بازی The Darkness II پس داده است البته سبک گرافیکی و وسعت محیط و مراحل بازی Star Trek با TD II فرق می کند و باید ببینیم موتور گرافیکی و طراحان هنری بازی از پس محیط های فضایی این بازی بر می آیند . در تریلر های منتشر شده گرافیک قابل قبولی از بازی دیده شده ولی در همین تریلرها چندین تکسچر بی کیفیت و اشکالات نور پردازی هم مشاهده شد که به احتمال زیاد این مشکلات تا زمان انتشار برطرف شود . البته با برطرف کردن این مشکلات باید توقع مان را هم کمی پایین بیاریم چون بعید به نظر می رسد با محیط هایی به زیبایی Star Wars و یا Mass Effect و Dead Space در این بازی روبرو شویم .
نوای کهکشان
قبل از عرضه بازی ها سخت است در مورد موسیقی بازی ها اطلاعاتی کسب کنیم چون بیشتر تریلر ها همراه آهنگ های میکس شده اند و در تعداد کمی از تریلر ها موسیقی به گوش می رسد و نمی توان در مورد آن تا قبل از عرضه بازی سخن گفت . در مورد صداگذاری از Chris Pine و Zachary Quinto استفاده شده تا شخصیت های Kirk و Spock صدایشان با فیلم سینمایی تفاوتی نداشته باشد و سازندگان تا جایی که توانسته اند از صدای شخصیت های داخل فیلم استفاده کرده اند .
یکی از نقاط قوت بازی قبلی Digital Extremes افکت های صوتی آن بازی بود که تقریبا می توان خیالی آسوده از این بخش بازی داشت.