در سال ۱۹۶۲ و در اوج دوران جنگ سرد ، The Bureau داستان منشا اولین برخورد سازمان مخفی XCOM را با یک دشمن مرموز و ویرانگر را نشان می دهد. در The Bureau شما کنترل یک نماینده ی ویژه با نام ویلیام کارتر را در اختیار خواهید گرفت که هم باید تهاجم موجودات بیگانه را خنثی کند و هم بر وجود موجودات فرازمینی در زمین سرپوشی هم بگذارد. داستانی که گفته شده است به بررسی وقایع مهم آن زمان نیز خواهد پرداخت اشاره کرد. ضمن این که بنا به گفته ی سازندگان گفتگو ها در بازی شاخه ی مهمی را در داستان تشکیل می دهند و این گفتگو در نحوه روایت داستان و پایان نیز نقش مهمی را خواهد داشت. در کتار ماموریت های اصلی داستان ، تیم سازنده از ماموریت های فرعی نیز غافل نشده است.
مدیر خلاق بازی The Bureau: XCOM Declassified در صحبت های خود به این نکته اشاره می کند که چگونه بازی های شوتر مدرن با قرار دادن یک دو جین اسلحه در دستان شما و بدون در نظر گرفتن هیچ گونه فکری در مبارزات بازار را به قبضه ی خود درآورده اند و بازیکنان را روز به روز در چنین عناوینی غرق می کنند. اما بنا بر اعلام وی به زودی تحولی در چنین سبکی در راه است. این بازی اول شخص استراتژی از سری XCOM برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ رونمایی شد و 2K Games قصد داشت که این فرنچاینز محبوب تاکتیکی نوبتی را احیا کرده و آن را به نقطه ی اوج برساند.
چند سال به سرعت گذشت و همه چیز به طور قابل توجهی آرام شده بود و همچنین خبر چندان خاصی نیز از این بازی نبود. تا این که 2K با دیدن موفقیت های یکی دیگر از بازی های این سری با نام XCOM: Enemy Unknown که توسط استدیوی Firaxis در سال گذشته عرضه شد و یک بار دیگر جهانی را در مقابل بیگانگان نشان می داد ، در عقاید خود برای آن عنوانی که در سال ۲۰۱۰ رونمایی کرده بود تغییراتی به وجود آورد.
حال استدیوی 2K Marin آمده تا با رونمایی از بازی The Bureau: XCOM Declassified نشان بدهد که در این چند سال گذشته مشغول انجام کار بر روی چه بازی بوده اند. دیگر خبری از یک شوتر اول شخص با این بازی نخواهد و در عوض تبدیل به یک شوتر سوم شخص تاکتیکی شده است که به مانند دو بازی Rainbow Six و Brothers in Arms بر روی تیم خود حرف اول را در بازی می زند. این بازی نه یک استراتژی نوبتی است و نه عنوانی در سبک شوتر run-and-gun می باشد ، بلکه در حقیقت چیزی بین این دو سبک می باشد.
ویژگی Battle Focus این اجازه را به شما می دهد که کارهایی مانند مانور و موقعیت هم تیمی های خود را میدان جنگ به مانند واقعیت در نظر بگیرید. بازیکنان همچنین می توانند با استفاده از این ویژگی بر روی کارهایی مانند اولویت بندی بر روی هر هدف و استفاده از قدرت و توانایی هایی که هر کدام از یارهایشان دارند نیز متمرکز شوند. همچنین می توانید بازی را متوفق کرده و برنامه های تاکتیکی برای خود بسازید مثلا در یک میدان نبرد می توانید هر کدام از یارهای خودتان را در یک منطقه قرار دهید و نحوه ی حرکتشان را هم مشخص کنید سپس با فعال کردن بازی می توانید از زاویه ی بالا مشاهده کنید که آن ها چگونه همان طور که شما به آن ها دستور داده اید به خوبی از پس وظیفه ی خود برخواهند آمد. به علاوه برای راحت تر شدن بیشتر شما می توانید با استفاده از ویژگی Battle Focus زمان را آهسته کرده و به یارهای خود راحت تر دستورات بدهید. The Bureau: XCOM Declassified نیز مطابق اغلب عناوین این روز ها با موتور محبوب Unreal Engine 3 ساخته می شود. این بازی با نورپردازی جالب ومحیط های شلوغ خوبی که دارد به همراه طراحی شخصیت ها و گرافیک هنری بازی جلوه ی خوبی را به این عنوان داده است.