در ایران اکثر ما بازیهای مبارزهای را از شورش سگا یا شورش در کشتی افسانهای پلیاستیشن 1 شروع کردیم. حتی دو بازی Mortal Kombat و Tekken جزء بازیهای مبارزهای حرفهای بودند که در آن زمان حداقل در ایران محبوبیت بالایی داشتند. ولی حیف که هیچکس خبری از Street Fighter نمیگرفت، بازیای که سبک مبارزهای حرفهای را چندین پله افزایش داد. تا سه نسخه اول این بازی برای کنسول آرکید عرضه میشد و خب این کاملا طبیعی بود که در ایران مخاطبین این سبک هیچ ایدهای از بازی Street Fighter نداشته باشند. تا اینکه برای کنسولهای نسل ششم و نسل هفتم عرضه و توانست مخاطبین زیادی را جذب خود کند. بازی مبارزهای کاملا شرقی که در آن کاملا میتوانستیم تکنیکهای افسانهای ژاپنی را مشاهده کنیم. حال سالها گذشته عرضه شد تا بتواند موفقیت نسخههای پیشین را این بار بروی پلیاستیشن 4 و رایانههای شخصی تکرار کند.
خش گیمپلی بازی دست خوش تغییرات زیادی شده است ولی آیا این تغییرات مورد علاقه تمامی مخاطبین این بازی است؟ Street Fighter V تا حد زیادی سعی کرده تا مخاطبین جدید سبک مبارزاتی را جذب خود کند که خب تا حد زیادی موفق شده است. اولین تغییری که شدیدا به چشم خورده و تا حدی شاید یک سری از طرفداران قدیمی را اذیت کند، ساده شدن ضربات و حرکات مخصوص بازی است. در نسخههای پیشین وصل کردن یک ضربه به حرکات مخصوص سه دکمهای بازی شدیدا چالش برانگیز بود و قطعا کسی میتوانست برای شخصیتهای بازی این حرکات را انجام دهد که ساعتها تمرین کرده بود. ولی در این نسخه خبری از آن چالشها نبوده و با تنها یک دکمه و جهت دادن راحت میتوانید حرکات مخصوص شخصیتها را پیاده سازی کنید. البته این تغییرات به هیچ وجه منفی نیست. شاید در بخش آنلاین بازی مهارت شخصی بازیکنان مثل قبل به چشم نیاید ولی سرعت بازی و مبارزات تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است. این افزایش سرعت زمانی به حد خود میرسد که پای V-Gauge به وسط میآید. V-Gauge خود به سه تکنیک V-Skill ،V-Trigger و V-Reversals تقسیم بندی میشود. با تکنیک V-Skill شما میتوانید یک سری حرکات خاص انجام دهید برای مثال ریو میتواند یک سری از حرکات حریفان را Parry کند. با V-Reversal نیز میتوانید ضربات دشمنان را دفع کنید. برای مثال اگر حریف قصد پرتاب کردن شما را دارد، میتوانید به راحتی وی را دفع کنید. در آختر تکنیک V-Trigger که جالبترین بخش این ویژگی است. یک نوار در گوشه پایین سمت چپ که به اسم V-Trigger که میتوان آن را مشاهده کرد. این تکنیک برای هر شخصیت کار خاصی را انجام میدهد. برای مثال چارلی ناگهان به پشت حریف خود تلپورت میکند و یا شخصیت زانگیف یا یک حرکت چرخشی به سمت حریف خود حمله میکند. البته این تمام کار این قابلیت نیست. پس از فعال سازی V-Trigger طی یک زمان محدود ضربات و فنون شما آسیب جدیتری را به حریف وارد میکند. البته کل این تکنیکها در همان نوار V-Trigger گنجانده شده است. این نوار دارای دو بخش که اگر کاملا خالی باشد V-Skill فعال، اگر تا نیمه پر باشد V-Reversal فعال و اگر کاملا پر باشد میتوانید از V-Trigger استفاده کنید
طراحی و گرافیک بازی واقعا خوب است. گرافیک دو و نیم بعدی انیمیشنی با نمایش جزئیات بالا که به خوبی کار شده است. فقط تنها نکتهای که در بخش گرافیک شدیدا برایم غیرقابل قبول بود طراحی شخصیت کِن است. در نسخههای پیشین طراحی این شخصیت به خوبی هرچه تمامتر صورت گرفته بود ولی در این نسخه، ظاهرا تیم سازنده تصمیم گرفت تا ظاهری جدید را برای طراحی کنند. اصلا این قیافه به وی نمیآید! همانطور که در بالا تاحدی به آن اشاره شد، موسیقی و صداگذاری بازی به خوبی انجام گرفته است. جدای از یک سری دیالوگ سطحی مشکل دیگری بر این بخش وارد نیست. موسیقی دلچسب محیطها یادآور خاطرات خوش قدیم است. برای مثال مبارزه ریو و کن در طول داستان واقعا عالی کار شده است. یک ترکیب فوق العاده بین موسیقی، گرافیک و مبارزات سریع گیمپلی که جذابیت بالایی را فراهم کرده است.