در چند سال اخیر بازی های Adventure پرطرفدار بصورت ماوس کلیک بوده اما این بار کمپانی ناشناخته ی Funcom ابتکار جدیدی به خرج داده و یک بازی متفاوت با بازی های Adventure دیگر ساخته است, بازی که می تواند پس از عرضه به بازار, از پرفروش ترین بازی های سال بشود و طرفداران زیادی را به خود اختصاص دهد; بازی با نام Dreamfall: The Longest Journey. نسخه ی قبلی این بازی در سال 2000 به بازار عرضه شد که موفقیت خوبی بدست آورد اما این بار سازندگان نسخه ی جدید سعی در ساخت یک بازی کاملا متفاوت دارند. Ranger Tornquist طراح اصلی این بازی با توضیح اینکه Dreamfall را نمی توان به یک سبک خاص اختصاص داد گفت: Dreamfall را می توان ترکیبی از سبک های Adventure و Action و Stealth در نمای سوم شخص دانست و ما در تلاشیم تا بازی متفاوت با دیگر بازی ها را به بازار عرضه کنیم تا علاوه بر دوستداران سبک Adventure, هواداران سبک Action را هم راضی نگه داریم. البته باید توجه داشت که سبک اصلی این بازی Adventure است.
داستان بازی از آنجایی شروع می شود که Zoe Castillo شخصیت اول بازی در یک روز آفتابی و در یک نمای خیالی از شهر کازابلانکا در کشور مراکش بر روی تختی دراز کشیده است و در حالت کما به سر می برد و پدرش که بعد از مرگ همسرش تنها Zoe را در کنار خود دارد با نگرانی او را می بیند. صحنه های اول بازی توسط Zoe در حالت کما روایت می شود, او که در حالتی فراجسمی قرار دارد می گوید که جهان در یک خطر جدی قرار دارد و تنها کسی که می توانست او را در جلوگیری از این خطر کمک کند چندی پیش مرده است. بعد از این آغاز مرموز, بازی به دو هفته قبل بر می گردد, جایی که Zoe هم هوشیار و هم سردرگم بود. Zoe که یک دختر جوان است, از دانشگاه Capetown در یکی از بخش های کازابلانکا بیرون آمده و رابطه اش را با نامزدش به هم می زند و هم اکنون او در کنار پدر خود در یک شهر ثروتمند و امن زندگی می کند. روزی هنگامی که او با کامپیوترش مشغول بود ناگهان به موضوع عجیبی بر می خورد, او در صفحات کامپیوتر خود تصویری سیاه و سفید از یک دختر کوچک می بیند که با صدای آهسته می گوید: ((او را پیدا کن, او را نجات بده)). در ابتدا او فکر می کند که این تصاویر مبهم, ویروس های کامپیوتری است اما در ادامه ...
در این بازی یک جعبه ابزار (inventory) نیز وجود دارد که هر وسیله ای که شما بر می دارید در آن قرار می گیرد. به گفته ی طراح این بازی, سعی شده از مبهم بودن صحنه های بازی پرهیز شود و صحنه ها به گونه ای طراحی شده که اجسام و افراد قابل لمس و قابل صحبت به صورت روشن تر نشان داده شوند تا فردی که در حال انجام بازیست به مشکلی بر نخورد. دیالوگهای بازی هم بسیار زیبا طراحی شده اند به گونه ای که همانند اکثر بازی های Adventure از دیالوگ های طولانی بر روی صفحه استفاده نشده است بلکه دیالوگ ها بصورت مختصر در یک منو ظاهر می شوند و شما می توانید هر یک از آنها را خودتان انتخاب کنید و به صورت مختصر و مفید گوش کنید.
در این بازی, صحنه های مبارزه نیز وجود دارد; به عنوان مثال Zoe که به کلاس دفاع شخصی در طول بازی می رود در یک صحنه با یک زن دیگر به مبارزه می پردازد. در این حالت دوربین بازی همانند بازی های Tekken می شود و دو نوار کوچک که نشان دهنده ی Health (سلامت) اشخاص است در بالای تصویر ظاهر می شود. مبارزه در این بازی مانند بازی های اکشن دیگر سریع و دیوانه وار نیست و به جای فشار دادن سریع دکمه ها شما با مبارزه ی آرام تری روبرو هستید به طوری که می توانید کاملآ منطقی حمله یا دفاع کنید, همچنین فاصله ی شما با رقیب تعیین کننده ی نوع ضربه خواهد بود, مثلآ اگر فاصله کم باشد از ضربات خفیف استفاده می شود اما اگر فاصله زیاد باشد از ضربات بلند و قوی استفاده می شود, البته شما تنها در نقش Zoe در این بازی مبارزه نخواهید کرد بلکه در نقش شخصیت های دیگری نیز باید با شمشیر یا نیزه و یا سلاح های سرد دیگر به مبارزه بپردازید.
همانطور که گفته شد در این بازی شما فقط در نقش Zoe نخواهید بود بلکه به شخصیت های مختلف در زمان های آینده و قدیم تبدیل خواهید شد. از یک شهر خیالی به یک دنیای تخیلی و ماوراءالطبیعت خواهید رفت. در دنیای خیالی, شهرهای قرون وسطی مانند را طی می کنید و با شخصیت های عجیبی روبرو خواهید شد.
معماهای بازی نیز بسیار جذاب می باشد; از باز کردن یک ترافیک در یک خیابان باریک گرفته تا پیدا کردن کدهای امنیتی برای ورود به یک مکان سری. در شرایطی دیگر شما باید یک نگهبان موزه را سرگردان کنید تا بتوانید از سد او رد شوید که این کار نیاز به خلاقیت و یا کمک گرفت از افراد دیگر موجود در آن قسمت دارد. همانطور که گفتیم در این بازی مراحل Stealth هم وجود دارد, مثلآ شما باید در یکی از مراحل این بازی, از میان روبوت های امنیتی به طور مخفیانه رد شوید البته این کار بسیار سخت نمی باشد و جا برای پنهان شدن وجود دارد و شما با کمی هوش و دقت می توانید این مراحل را به آسانی رد کنید.
Funcom تخمین زده است که حداقل 12 تا 15 ساعت بازی در Dreamfall وجود دارد و این به گونه ای امکان پذیر است که شما مانند یک بازی اکشن, به سرعت بازی را طی کنید اما در واقع علاقه مندان به بازی های Adventure معمولآ سرعت کم و هیجان و ماجراجویی را در این نوع بازی ها دوست دارند که در این صورت بازی 35 تا 40 ساعت به طول خواهد انجامید.