سری بازی های نویسنده نامی یعنی تام کلنسی (TomClancy) با تم نظامی خود همیشه بهترین برگ برنده Ubisoft بوده اند. عناوینی مثل Splinter Cell و Rainbow Six جزو محبوب ترین آثار Ubisoft هستند که همه تحت لیسانس Tom Clancy عرضه شده اند. سری Ghost Recon همانند Rainbow Six یک بازی تاکتیکی نظامی است که در تمام نسخه های خود موفق بوده و دو عنوان Advanced Warfighter 1 & 2 از بهترین های این نسل بودند. اما Ubisoft مدتی پرده از GR جدید برنداشت و سر انجام عنوان Future Soldier را رونمایی کرد که حوادث آن در آینده نه چندان دور اتفاق می افتد. ماجرا از جایی شروع می شود که گروهي در روسیه از کشور خود ناراضی هستند و تصمیم می گیرند به زور کنترل کشور را در دست بگیرند. در این بین، حمله سختی توسط اين گروه شکل می گیرد و نهایتا روسیه پایه های حکومتی خود را رو به ضعف می بیند. از طرفی ارتش آمریکا که از قبل رابطه خوبی با روسیه داشته، وارد ماجرا شده و نیروهای خود را به طرفداری از روسیه وارد خاک این کشور می کند. شما در نقش یک سرباز آمریکایی که در روسیه به دنیا آمده، بازی را پیگیری می کنید. کاپیتان ادوارد کاچنکو (Edward Kachenko) همراه با جوخه خود در نقش نیروهای Ghost وارد نبرد می شوند.
از آنجایی که بازی در سال ۲۰۳۰ اتفاق می افتد، لباس سربازها به لطف استفاده از تکنولوژی نانو بسیار سبک است که سرباز به راحتی می تواند در آن حرکت کند. کلاس بعدی تک تیرانداز (Sniper) است که مسلما خیلی در نبردهای سنگین شرکت نمی کند. وظیفه شما این است که ابتدا یک نقطه امن برای تیراندازی پیدا کرده و دشمنان را از پا در می آورید. به لطف پیشرفت تکنولوژی می توانید دشمنان را از فاصله خیلی دور و حتی پشت دیوار مشاهده کرده و آن ها را از پای در آورید. کلاس چهارم Weirder است که نقش مهمی در شلوغی های نبرد بازی می کند. آن ها شنل هایی دارند که عملا بدنشان را نامرئی می کند و همانند روح می توانند دشمنان را از پای در آورند.
در کل Ghost Recon جدید بسیار سریع تر شده و نبردها در فواصل نزدیک تر شکل می گیرند. البته این بازی همانند Gears of War مستقیم نیست و هنوز همانند نسخه های قبل، بیشتر یک بازی تاکتیکی است تا یک تیراندازی محض. به همین دلیل شما باید بیشتر روی کار تیمی تمرکز داشته باشید. بخش چندنفره Future Soldier بسیار پیشرفته کار شده و باید با هم تیمی هایتان تاکتیکی بازی کنید و هوای همدیگر را داشته باشید. می توانید سوار بر وسایل نقلیه شده و یکی از دوستانتان تیراندازی کند. در کل این بخش بیشتر بر پایه کار تیمی است تا تک نفره و چیزی برای خودنمایی فردی. Future Soldier هم تبديل به يكي ديگر از شاهكارهاي شركت UBI مي باشد كه حرفهاي بسياري براي گفتن دارد.
مراحل در FS به دو بخش تقسیم میشوند: مراحل بر پایه مخفیکاری و مراحلی بر پایه درگیریهای مستقیم. انتخاب بین پیشبرد مراحل به صورت مخفیکاری یا شوتر چیزی است که Future Soldier را از شوترهای دیگر متمایز میکند. برتری بازی در اینجاست که در عین حال که اکثر مراحل متکی بر مخفیکاری است، ولی به محض لو رفتن پوشش Ghost، سرعت گیمپلی و درگیریها به شدت افزایش پیدا میکند و شما را مجبور به تعویض سریع کاور، هدف گیری سریع و استفاده از سلاحهای کارآمد میکند. Gadget های موجود نیز هم در درگیریها و هم در بخش مخفیکاری کاربرد دارد. یکی از موثرترین آنها SensorGrenade است که با پرتاب این نارنجک کوچک شما میتوانید اطلاعاتی از محل دشمنان بدست آورید، این اطلاعات مستقیما به Cross Com منتقل شده و شما دشمنان را به صورت هایلایت شده و به صورت متمایز در تصویر مشاهده میکنید.
بر خلاف انتظار، خبری از دستورات مستقیم به هم گروهیها نیست که این یکی از نگرانیهای بزرگ قبل از عرضه بازی بود. عدم وجود دستورات مستقیم به نوعی ماهیت یک بازی تاکتیکال شوتر را زیر سوال میبرد ولی نتیجه کار چیز دیگری را نشان میدهد. دستورات به همتیمیها در قالب سیستم جدید Mark & Execute پیادهسازی شدهاند، بدین صورت که شما یک به یک دشمنان را علامت گذاری میکنید و به محض دادن فرمان، افراد گروه دشمنان علامت گذاری شده را از پا در خواهند آورد. این قابلیت که نمونه اولیه آن را در Splinter Cell: Conviction مشاهده کردیم، این بار بر خلاف آن بازی محدودیتی برای استفاده مجدد ندارد و شما در هر لحظه میتوانید تا سقف 4 نفر را علامت گذاری کرده و از پا در آورید. مکانیزم شلیک هم زمان (Sync Shoot) نیز خود را در این پروسه نشان میدهد؛ با علامت گذاری و دادن دستور شلیک، شاهد شلیک هم زمان هر چهار عضو Ghost هستید که این مکانیزم در شرایط پیش روی بر پایه مخفی کاری بسیار مفید است. نکته مثبت در این مورد، جاگیری به موقع و درست هم تیمیها است که به محض علامت گذاری هر یک از سربازان، چنان چه سرباز مورد نظر در تیررس هم تیمی شما نباشد، به سرعت تغییر مکان داده و به محلی میرود که بهترین دید را به فرد مورد نظر دارد. همچنین افراد گروه با ورود به هر منطقه، اطلاعات خوب، مفید و حیاتی از محل قرارگیری دشمنان به شما میدهند. هوش مصنوعی بازی در این موارد بسیار خوب و در اکثر مواقع بی نقص عمل میکند.
در یک بازی شوتر، مهمترین چیز اسلحههای آن میباشد. Future Soldier کلکسیونی از انواع و اقسام اسلحهها است که همگی از نمونههای واقعی مدل سازی شدهاند، صدای هر اسلحه بسیار عالی کار شده و حس بودن در یک میدان نبرد را به خوبی به شما القا میکند. تعداد اسلحهها بسیار زیاد است، حال به آن اضافه شوندههایی که اکثرا قفل بوده و با انجام Challengeهایی که در هر مرحله قابل انجام است، باز می شود نیز اضافه کنید تا پی ببرید Future Soldier از بابت اسلحههایش هیچ کم و کاستی ندارد. ولی مهیجترین بخش در مورد سلاح ها، بخش Gunsmith است. کلیه کارهایی که با کنترلر میتوانید در این بخش انجام دهید را میتوان با حرکات دست و حتی فرمان صوتی نیز انجام داد، حتی بخش مخصوص تیراندازی نیز در Gunsmith وجود دارد.
یکی از اصلیترین Gadgetهای Ghost که در اکثر مراحل نیز با شما است، Drone میباشد. این پرنده کوچک پرکاربردترین و مفیدترین ابزار بازی است که با به پرواز در آوردن آن شما میتوانید به خوبی موقعیت میدان نبرد را بررسی و آنالیز کنید، دشمنان را علامت گذاری کرده و دستور کشتن آنها را دهید. حتی میتوانید قسمتهایی از مراحل را بدون شلیک حتی یک گلوله توسط خودتان به پایان برسانید؛ همه و همه تنها با به پرواز در آوردن این پرنده کوچک. ولی این Drone تنها برای پرواز کردن ساخته نشده است، با نزدیک کردن آن به سطح زمین میتوانید آن را فرود آورده و در مکانهای تنگ و غیرقابل دسترس از آن استفاده کنید. Drone فرود آمده مجهز به یک دستگاه تولید کننده پالس صوتی است که برای باز کردن برخی درهای بسته کاربرد دارد. به طور کلی Future Soldier من باب ابزار و وسایل پیشرفته، بسیار موفق عمل کرده و حس و حال یک سرباز آینده با ادوات جنگی پیشرفته را به خوبی القا میکند.
اصلیترین مکانیزم گیمپلی Future Soldier، قابلیت استتار (Camouflage) است. لباس Ghost مجهز به تجهیزاتی است که به آنها قابیت نامریی شدن میدهد. در حالی که به نظر میرسد این قابلیت بازی را به شدت آسان کند، مشاهده میشود که چنین نیست. این قابلیت تنها در زمان نشسته راه رفتن فعال است، همچنین این قابلیت باعث دیده نشدن به طور کامل نمیشود. اگر از نزدیکی سربازی عبور کنید، او شما را تشخیص داده و به سمت شما شلیک میکند. این قابلیت بیشتر به درد فواصل دورتر میخورد ولی در صورت استفاده و جاگیری درست در فواصل نزدیک هم بسیار مفید خواهد بود.
در گیمپلی شاهد سکانسهای هیجان انگیز زیادی هستیم. از حملههای هوایی گرفته تا شلیک از پشت اسلحه هلیکوپتر، اسکورت گروگانها، ورود سریع به داخل اتاقها و پاکسازی آنی آنها و... باعث شده است تا Future Soldier به یک اکشن بسیار خوب نیز تبدیل شود. اگرچه رد پای Call of Duty در این بخشهای اسکریپ شده به چشم میخورد ولی Future Soldier موفق شده است تعادل مناسبی بین این بخشها با بخشهای مخفیکاری ایجاد کند. هر دشمنی که میکشید، باید مراقب باشید جسد او توسط بقیه سربازان دیده نشود. در بعضی مراحل که مبتنی بر مخفیکاری است و هدف نفوذ به جایی بدون به صدا در آمدن آژیر است، دیده شدن اجساد توسط سربازان منجر به شکست خوردن ماموریت و تکرار دوباره آن میشود. ولی در جاهایی که هدف نفوذ بدون سر و صدا نیست، پیدا شدن اجساد باعث میشود دشمن از حضور شما در منطقه با خبر شده و درگیری سختی بین شما و نیروهای دشمن که همواره تعداد آن ها بسیار بیشتر از شما است در بگیرد. پس بهتر است همیشه تا جایی که امکان دارد سربازان را بی سر و صدا از پا در آورید. FS از باب گرافیک تکنیکی، بسیار خوب است. تنوع مراحل بسیار خوب است؛ هر مرحله، از افریقا و پاکستان تا جنگلهای اروپای شرقی و برفهای روسیه دارای قالب و رنگبندی مخصوص به خود است که ارزش هنری کار را بالاتر میبرد. موسیقی با جو بازی هماهنگی خوبی دارد.
5 سال انتظار برای یکی از بهترین IPهای تاکتیکال شوتر Ghost Recon از مدت ها پیش نشان داده که راه خود را جدا کرده است و با Future Soldier قصد دارد تا ترکیبی از مخفیکاری و شوتر ارائه دهد. آنهایی که به دنبال یک شوتر متفاوت هستند، از امتحان کردن این عنوان پشیمان نخواهند شد و با وجود Co-op قدرتمند و بخش چند نفره جذاب تا مدتها سرگرم خواهند بود.