بعد از دو سال دوری از لارا کرافت، وقتی برای اولین بار این دختر جوان را در جدیدترین بازی از ریبوت سری Tomb Raider دیدیم، کاملا به وجد اومدیم. در این سالهای نه چندان دوری که از شروع نسل جدید گذشته است، تا قبل از این بازی شخصیتی را ندیدیم که انقدر در یک بازی، طبیعی و زنده به نظر برسد. شاید در میانپرده بازیهای مختلف شخصیتهای کامل و بینقصی را ببینیم که به سرعت ما را محو طبیعی بودن خود کنند. اما درون یک بازی؟ شاید تا حدودی. اما به راحتی میتوان گفت که لارا کرافت در بازی Rise of the Tomb Raider نه تنها در میان پردهها، بلکه در قدم به قدم لحظات بازی طبیعی، جذاب و فوقالعاده ظاهر شده است. در قسمت اول ریبوت Tomb Raider بزرگترین مشکل این بازی، قلادهای بود که بازی Uncharted دور گردن این اثر آویخته بود و هر گوشه آن با این بازی محبوب پلیاستیشن مقایسه میشد. خوشبختانه با تغییر نسل و خرجها و کمکهای مایکروسافت در جهت خلق یک بازی به مراتب بهتر نسبت به شماره قبل، با اثری رو به رو شدیم که بیشتر به ریشههای خود Tomb Raider نزدیک بود تا یک بازی شبیه به Uncharted استودیو ناتی داگ
گیمپلی Rise of the Tomb Raider را باید به سه دسته تقسیم کرد: اکشن تیراندازی، مخفی کاری و پرداختن به شغل اصلی لارا کرافت یعنی ماجراجویی و غارنوردی. اولین نکتهای که در مشاهدات بازی به آن برخورد کردیم، سینمایی شدن بسیاری از لحظات ماجراجویی لارا با طبیعت و مبارزات لارا با دشمنان است. مهمترین بخش از گیمپلی ماجراجویی او را میتوان صخره نوردی دانست زیرا چه در صحرای سوزان باشید و چه در دل کوهستان یخ زده، این تنها شما هستید و چنگک مخصوص صخره نوردی. به لطف طراحیهای متنوع، صخرههایی که آویز آنها خواهید شد شکل و شمایل تکراری ندارند و خود لارا نیز نسبت به پستی و بلندیهای هر قسمت عکسالعمل خاص نشان میدهد. دیگر بخش مهم ماجراجویی او با طبیعت، مبارزه نفسگیر لارا با آب است. در یکی از مراحلی که او به منطقهای بیابانی سفر میکند، شاهد این بودیم که خیلی از مواقع برای رسیدن به مقصد حتما باید با آبهای خروشان و بعضا ساکن دست و پنجه نرم کرد.
از این دو مورد مهمتر غارنوردی دیگر عنصری است که این بازی را شکل داده است. غارهایی تاریک با انواع و اقسام طراحیهای هنری معمولا تنها راه شما برای رسیدن به گنج انتهای مقصد هستند. البته نمیتوان از طبیعت نام برد و یادی از حیوانات درون بازی نکنیم زیرا اینبار علاوه بر اینکه لارا باید با گرگها دست و پنجه نرم کند، خرس نیز به آنها اضافه شده و کلنجاری جدید را برای دختر جوان به وجود آورده است. جنگلی بارانی، شاخ و برگ درختانی که در گیر و واگیر این هوای طاقت فرسا میان دست و پا گیر میکنند، ناگهان صدای خرس لرزه بر تن لارا میاندازد و مطمئنا این لرزه و هیجان در دل شما نیز ایجاد میشد. نکته لازم به ذکر این است که هیچ گاه فکر نکنید کشتن یک خرس به یک یا دو تیر ختم شود! بر خلاف شماره قبل که لارا کرافت در جزیرهای اسیر شده بود، این بار او آزادی بیشتری دارد و این امر بدین معناست که تنوع محیط نیز بسیار زیاد است. در سه نمایش اخیر این بازی شاهد فضای برفی و کوهستانی، بارانی و جنگلی و خشک و بیابانی بودیم.
داستان بازی یک سال بعد از بعد از حوادث اولین نسخه ریبوت Tomb Raider رخ میدهد. پس از تجربههای غیر منتظرهای که لارا کرافت در یاماتای با آنها رو به رو شد، او اینبار به سراغ چیزی فراتر قدم میگذارد. حال لارا کرافت به دنبال جاودانگی در شهر گم شدهای به نام کیتژ است که پدر او مدتها قبل برای یافتن آن جان خود را از دست داده بود. فرق این نسخه با نسخه قبل در داستان بازی این است که لارا کرافت دیگر یک بازمانده نیست و نجات یافتن از جزیره مخوف تنها هدف اصلی او به شمار نمیرود. درست برعکس این موضوع، لارا بر این باور است که مرگ پدرش بیهوده نبوده و باید به دنبال جوابی قانع کننده برای آن باشد. شما از لحظه به لحظهای که با لارا هستید لذت خواهید برد. اینبار لارا دیگر آن دیگر ترس دخترانه خود را در شماره قبل ندارد.
اما همچنان با بروز احساسات، عکسالعملهای او نسبت به شرایط محیط و حتی صحبت کردنهای او، حس بسیار نزدیکی با این دختر پیدا خواهید کرد. شخصیتهای خوب و بد زیادی وجود دارند که در طول داستان با آنها رو به رو خواهید شد. اگر چه آنها نیز از طراحی قابل قبولی برخوردارند اما اگر بخواهیم همه آنها در کنار لارا کرافت قرار دهیم، بدون شک ترازو به سمت لارا سنگینی میکند. حتی در میان پردهها نیز کاملا مشخص است که دیگر شخصیتها به اندازه خود لارا کرافت وقتی برای طراحی بهتر و بیشتر به دست نیاوردهاند. شاید در خیلی از بازیها طراحی عالی و بینقص یک شخصیت، مهرهای کلیدی در جهت کسب امتیازات مثبت نباشد. اما بدون شک، لارا کرافت در Rise of the Tomb Raider یک نکته بسیار مثبت و مهم به شمار میرود.
وقتی پا به دنیای بازی Rise of the Tomb Raider میگذارید، متوجه بزرگی محیط و جزییات فراوان آن خواهید شد. لارا کرافت دیگر در یک جزیره بسته و تکراری قرار ندارد و اینبار به سمت سیبری قدم گذاشته است. او برای یافتن راز جاودانگی، از کویر خشک به کوهستانی سرد و برفی و تا جنگلی بارانی و معابدی فراموش شده سفر میکند. تنوع محیط و طراحی هنری هر یک از مراحل کاملا بر اساس یک بازی ماجراجویی طراحی شدهاند. در اولین قدم استودیو کریستال داینامیک برای تحقق بخشیدن به این اصل، شاهد این هستیم که بازیکن در هر بخش با محیطیهایی بسیار بزرگ رو به رو میشود که هر نقطه آن دارای ابزار، اشیا گرانبها و حتی طرحهایی سوال برانگیز است. در هر بخشی از بازی که قدم میگذارید، چه یک جنگل باشد، چه یک ساختمان مخروبه یا یک معبد فراموش شده، محیط به قدری بزرگ است که برای گشت و کاوش در هر یک از آنها چندین و چند دقیقه زمان صرف خواهید کرد. درست برعکس شماره قبل که راه و محیطها، فضایی تنگ را بسته به شرایط خود به وجود آورده بودند، در این قسمت شاهد گسترش راهها، فضا و اتمسفر هر منطقه هستیم. یکی از نکات مثبت محیطهای بازی این است که میتوانید در اکثر مناطق به محیط قبل بازگردید و دوباره در آن به گشت و گذار بپردازید. بازشدن محیطهای جدید و دربهایی کهن به سوی معابد مخروبه رابطه مستقیم با ابزاری دارد که لارا کرافت از آنها استفاده میکند.