فضای مرده از جمله بازی هایی است که مخاطب را درگیر جو خود میسازد،در فضای مرده این گرافیک نیست که شما را میخ کوب میکند، داستان تخیلی در مکانی خیالی و موجوداتی تغییر شکل یافته نیز چیز جدیدی نیستند.راز موفقیت فضای مرده، فضای مرده آن است. صداهایی هراس انگیزی که در هیچ بازی دیگری نخواهید شنید،که موجب میشود تنفس شما با صدای تنفس شخصیت بازی هماهنگ شود و در آخر معجون غافلگیری نفس شما را بند خواهد آورد. بعضی وقت ها یک تقلید و یا وام گرفتن، خیلی بهتر از منبع الهام عمل می کند، طوری که خود به یک اصل تبدیل شده که حتی ممکن است منبع الهام آن، دست به تقلید از آن بزند. Visceral Games مانند یک جراح، چاقو به دست می گیرد و مغز شما را به وحشیانه ترین طریق باز می کند و آنچنان شما را می ترساند و به شما ضربه می زند که تا سرحد مرگ شوکه شوید و سپس محتویات مغز شما را به دیوار می پاشد و کاری می کند که بفهمید چرا اسم استودیو Visceral Games است EA ،به تازگی سیستم Strategic Dismemberment 2.0 (سیستم قطع عضو) را در مورد Dead Space 2 معرفی کرد و به شما نشان می دهد چطور می توانید به طرق جدید دشمن خود را زجر دهید و در نهایت تکه پاره اش کنید.
گذشته از همه موارد، کنترل این شماره فوق العاده روان تر و مستقیم تر شده است. تیراندازی ارتقاء یافته و سیستم اکسیژن و سلامتی شما بسیار جالب تر و جذاب تر شده اند Dead Space2 به شما اجازه می دهد بیشترین خلاقیت در کشتن دشمنان را داشته باشید، خود سازنده ها هم این موضوع را تایید کردن که کشتن در Dead Space2 خیلی متنوع است که بستگی به روحیات لطیف شما در سلاخی کردن دشمن دارد، گذشته از این روش ها، حتی می توانید با سلاح های خود آن ها را به آتش بکشید و یا با برق نابودشان کنید که همانند BioShock در یک لحظه می توانید اسلحه را بین این موارد سوئیچ کنید. سازندگان می گویند: "ما محیط های تاثیرپذیر و تاثیرگذار زیادی داریم و مطمئن خواهیم شد که آیزک (Isaac) بیشترین رابطه با محیط و به قولی فعل و انفعال زیادی با آن دارد". سیستم تخریب پذیری جدیدی برای محیط طراحی شده که بوسیله آن می توانید همه چیز را منهدم کنید، حتی می توانید از تکه های جدا شده از محیط به عنوان یک اسلحه در مقابل دشمنان استفاده کنید. اگر از ذهن خود درست استفاده کنید، کارهای جالبی در گیم پلی می توان انجام داد. مثلا پنج نکرومورف (Necromorph) خطرناک را تنها با ۲ گلوله از بین ببرید، اگر در موقعیت درستی قرار بگیرید، می توانید با شلیک به شیشه وکیومی، آن را شکسته و خلاء فضا را وارد محیط کنید که در این صورت تمام دشمنان به فضای پهن آور ملحق می شوند، ولی اگر خودتان هم اشتباهی در مقابل جریان باشید، دچار دردسر می شوید که البته با شلیک به دکمه فعال کردن جاذبه در نزدیکی خودتان، می توانید به سطح بازگردید. تعداد زیادی نکرومورف جدید و خطرناک از جمله Stalkerها به نسخه دوم وارد شده اند.آن ها می توانند از جهات مختلف به شما حمله کرده و با یافتن نقطه ضعفتان به شما صدمه بزنند، ولی شما می توانید با چهار میخ کردن آن ها به دیوار با تیغ های خودشان درس خوبی یادشان دهید. در این شماره حتی با استفاده از Crawlers وسایل نقلیه ای که روی زنجیر حرکت می کنند می توانید سر نکرومورف ها را منفجر کنید و حتی آن ها را به هر جایی که می خواهید بدوزید و اگر کسی هم نزدیکشان شد، با زدن چاشنی منفجرشان کنید. دشمنان جدیدی به نام Cyst به این شمار اضافه شده اند که حتی اگر فکر می کنید سلاح کافی هم دارید، باید از آن ها دور شوید، چون واقعا خطرناک هستند. شلیک سریع و پیاپی با قسمت بالاتنه همیشه خیلی موثر است که با Update کردن اسلحه ها تاثیر بیشتری هم دارند.
داستان بازی
سه سال از وقایع سفینه USG-Ishimura گذشته است، ایزاک کلارک تنها بازمانده این سفینه، که بخاطر تحمل درد و رنج شدید فیزیکی و روانی ناشی از اتفاقات روی داده در سفینه و علی الخصوص مرگ نامزدش Nicole که خود ایزاک او را برای کار به آنجا فرستاده بود، دچار ناراحتی شدید روحی شده، در بیمارستان شهر Sprawl واقع در بزرگترین قمر زحل به نام Titan بستری است که ناگهان نکرومورف ها به سیاره حمله کرده و تمامی افراد بیمارستان را آلوده میکنند. ایزاک نیز برای نجات جان خود محبور به فرار از بیمارستان و مقابله با نکرومورف ها میشود و از طرفی دیگر توهم و خود درگیری ذهنی او را آسوده نمیگذارد، از این پس بازیباز با در دست گرفتن کنترل ایزاک میکوشد تا سیاره را از آشوب بوجود آمده نجات دهد.
با توجه به گذشت سه سال از عرضه نسخه اول و امکان فراموش شدن داستان بازی توسط بعضی از بازی بازها سازنده بازی با قرار دادن قسمتی به نام Previously on Dead Space بازیباز را قادر کرده است با وارد شدن به این قسمت با مشاهده انیمیشنی کوتاه که بصورت کلی و جامع وقایع نسخه اول را بیان میکند، از گذشته این بازی آگاهی یابد.
همان ابتدای بازی و بعد از دیدن “آنچه در قسمت قبل گذشت” میتواند با انتخاب درجه سختی دلخواه خود بازی را آغاز نماید که شاید بتوان اولین تغییر در بازی را به این قسمت واگذار کرد که در آن بازیباز قادر است از بین 5 درجه سختی: :Casual دشمنان ضعیف، که با کمی تلاش میتوانید زنده بمانید. :Normalحفاظت درست از مهمات و سلامتی کلید زنده ماندن شما هستند، یک انگشت حرفه ای برای فشار دادن ماشه برای زنده ماندن الزامیست. :Survivalist برای بازیبازان کهنه کار، مهمات و بسته های سلامتی نسبت به درجه قبل کمتر بوده و دشمنان بسیار مرگ آورتر خواهند بود Zealot: مهمات و بسته های سلامتی بسیار کمیابند و نکرومورف ها وحشی وار به سوی شما حمله ور خواهندشد. Hardcore : شما برای زنده ماندن کمترین مهمات و بسته های سلامتی را پیدا خواهید کرد، این حالت بعد از یکبار به پایان رساندن بازی روی یکی از 4 درجه قبلی باز خواهد شد. بسته به میزان توانایی خویش یکی را انتخاب کرده و دراین درجه بازی را آغاز نماید.
اگر به یاد داشته باشید، ایزاک یعنوان یک مهندس سفینه و عدم آشنایی با فنون نظامی و جنگی نمیتوانست بدرستی از اسلحه ها استفاده کند اما بعد از حوادث سفینه ایشیمورا مسلما ایزاک نسخه قبل حرفه ای تر شده است. که این نکته کاملا در بازی رعایت شده است. در این نسخه دیگر با یک مهندس بی دست و پا طرف نیستیم، به طوری که او کاملا حرفه ای تر شده و نسبت به قبل سریعتر حرکت کرده و میدود، ضربات و حرکات تن به تن او (Melee Attaches) بهتر و کارامد تر شده و در استفاده از سلاحها مخصوصا پرکردن آنها پیشرفت داشته است. این نکته درمورد خشونت بازی هم صادق است و خشونت بازی به نسبت بازی قبل بیشتر شده است.
جلوه های بصری بازی نیز مانند گیم پلی آن بسیار خوب و دقیق طراحی شده است؛ همانطور که گفته شد این بار محیط بازی در یک ایستگاه فضایی اتفاق می افتد . در این قسمت ایزاک در طول بازی از فضاهای مختلفی مانند بیمارستان، فروشگاه و ... عبور خواهد کرد که بازیباز با عبور از هر یک از این قسمت ها میتواند اوج ظرافت در طراحی لوکیشن ها را مشاهده کند. Visceral در نسخه قبل گرافیک عالی ای را طراحی کرده بود و در این شماره به بهترین نحو حتی از نسخه قبل بهتر کار کرده است. افکت های دود خیلی عالی شده اند و نورپردازی و تاثیرگذاری آن خیلی بهتر شده است. این بار بازی سه سال بعد از حوادث نسخه قبل اتفاق می افتد و شما بازی را در شهری فضایی به نام Sprawl دنبال می کنید. به قول سازندگان، این شهر خیلی زنده تر است و به طور کلی شکل دیگری دارد.
جلوه HUD در نسخه قبل که روی اسلحه و روی لباستان نمایش داده می شد واقعا یک سیستم انقلابی بود که این بار هم در نسخه دوم وجود دارد. باز هم آیزک کلارک (Isaac Clarke) مانند قبل در راس داستان است، ولی EA این بار گفته که او دیگر همانند قبل یک فرمانبر تام نیست. حتی در این شماره او کلاه خود را هم بر می دارد و صحبت هم می کند. معماهای فوق العاده ای مبنی بر مهارت او در مهندسی در بازی وجود دارند و به شما اجازه می دهند تا ابتکار عمل داشته باشید. حتی Mini-Gameهای زیادی هم وجود دارند که بعضی از آن ها با معما همراه هستند داستان این شماره خیلی پیچیده می باشد و EA از همین الان مخفی کاری در داستان را شروع کرده است. همچنین، همانند قبل برای این شماره کتاب های کمیک، داستان و انیمه طراحی خواهند شد. در کل Dead Space 2 نهایت خشونت و ترس را همراه دارد که با توجه به موفقیت نسخه قبل می توان انتظار یک شاهکار دیگر را در سبک دلهره داشت.